loading...

ثبت شرکت - ثبت شرکت خاص - مشاوره ثبت شرکت

ثبت شرکت واردات و صادرات میوه

zohre بازدید : 166 پنجشنبه 18 مرداد 1397 نظرات ()

امروزه تولید بالای میوه به خصوص سیب درختی، گوجه، هندوانه، انار، مرکبات، انجیر و...در کشور ضرورت صادرات این محصولات را ایجاد نموده است. شما می توانید متناسب با فصول مختلف سال و محصولات آن فصل، با ایجاد فضای مناسب، اقدام به فروش محصولات کشاورزی ایران به علاقه مندان داخلی و خارجی نمایید. همچنین تمامی تجار اعم از حقیقی و یا حقوقی می توانند محصولات وارداتی خود را که از طریق مجاری قانونی و مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران وارد کشور شده، در بازار به فروش برسانند.
شایان ذکر است، ثبت شرکت واردات و صادرات میوه تفاوت چندانی با دیگر شرکت ها ندارد. این شرکت را می توان همانند سایر شرکت ها در قالب شرکت سهامی خاص و یا بامسئولیت محدود به ثبت رساند. در اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت حتماَ باید به موضوع " واردات و صادرات میوه " اشاره نمود .
پس از ثبت شرکت، شما باید برای واردات و صادرات میوه،  کارت بازرگانی اخذ نمایید. لازم به یادآوری است، مطابق قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده ی آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی می تواند با داشتن آن، اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند.بنابراین، برای اینکه بتوانیم وارد مقوله صادرات و واردات انواع کالاها در عرصه تجارت شویم لازم است که کارت بازرگانی داشته باشیم .
در ادامه، ضمن توضیح راجع به شرکت های سهامی خاص و بامسئولیت محدود، به تشریح شرایط اخذ کارت بازرگانی می پردازیم. با ما در ثبت شرکت فکر برتر همراه باشید.

شرکت سهامی خاص :


مطابق بند دوم ماده 2 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347 شرکت سهامی خاص عبارت است از شرکت هایی که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراَ توسط موسسین تامین می گردد. در شرکت سهامی خاص باید قبل از نام شرکت و یا بعد از آن بدون فاصله عبارت شرکت سهامی خاص در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.
از جمله ویژگی های عمده ی شرکت سهامی خاص می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
اول اینکه در آن ، مسئولیت سهامداران محدود به مقدار سهام آن هاست، چیزی که در مورد شرکت با مسئولیت محدود نیز صادق است.
دوم اینکه ، موسسان شرکت، یعنی شرکای اولیه آن ، نمی توانند با پذیره نویسی ، یعنی با مراجعه به عموم مردم ، سرمایه شرکت را تامین کنند و آورندگان سرمایه فقط خود موسسان هستند.
و آخر اینکه چنین شرکتی نمی تواند سهام خود را پذیره نویسی یا برای فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک ها عرضه نماید یا به انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت ورزد.
برای تشکیل یک شرکت سهامی خاص می بایست مراحلی را طی نمود که طی نمودن این مراحل مستلزم وجود عواملی است. مانند عضو ، سرمایه  و غیره که در ذیل ، به ذکر آن ها می پردازیم.

• شرایط و مدارک ثبت شرکت واردات و صادرات میوه سهامی خاص به شرح ذیل می باشد :


الف) شرایط لازم :
- حداقل تعداد سهامداران درشرکت سهامی خاص 3 نفر می باشد.(به همراه 2نفر بازرس که بازرسین نباید از اعضاء باشند.)
- حداقل سرمایه در شرکت سهامی خاص از صد هزار تومان نباید کمتر باشد.
- حداقل 35درصد سرمایه می بایست نقدا پرداخت شود.
ب) مدارک مورد نیاز :
- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی(حداقل35%) درحساب شرکت در شرف تأسیس همراه با فیش پرداختی.
- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط درمواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت (شناسنامه و کارت ملی سهامداران،مدیران و بازرسان)
- گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
- اقرارنامه امضاء شده
- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری درصورتی که ثبت توسط وکیل انجام گیرد.

شرکت بامسئولیت محدود :


شرکت بامسئولیت محدود، به اصطلاح شرکت دوستانه و خانوادگی است که بیشتر بین افرادی که با هم دوست و روابط مالی دارند تشکیل می شود.
ماده 94 قانون تجارت، شرکت بامسئولیت را چنین تعریف کرده است :
" شرکت بامسئولیت محدود ، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است " .
در شرکت های با مسئولیت محدود برخلاف شرکت های سهامی، کل سرمایه نقدی می بایست در ابتدا پرداخت شده و سهم الشرکه غیرنقدی نیز ارزیابی و تسلیم شده باشد. در حالی که در شرکت های سهامی، می توان با پرداخت 35 درصد سرمایه به صورت نقد و تعهد بقیه اقدام به تاسیس شرکت نمود.
در نام شرکت بامسئولیت محدود، می بایست عبارت " بامسئولیت محدود " قید شود. در غیر این صورت شرکت مذکور در برابر اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب شده و تابع مقررات آن خواهد بود. همچنین، در نام شرکت نبایستی اسم هیچیک از شرکاء آورده شود والا شریکی که نامش در اسم شرکت ذکر شده باشد، در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن را خواهد داشت.
در شرکت بامسئولیت محدود هر شریک به نسبت سهمی که در شرکت دارد دارای رای خواهد بود، مگر آنکه اساسنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد.

• شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت واردات و صادرات میوه با مسئولیت محدود به شرح ذیل می باشد:


الف) شرایط لازم :
- در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکاء حداقل 2 نفر می باشد.
- میزان سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک میلیون ریال است.
- تعهد یا پرداخت کل سرمایه
ب) مدارک مورد نیاز :
- فتوکپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران
- گواهی عدم سوء پیشینه کیفری تهیه شده از دفاتر پلیس +10
- امضای اقرارنامه
- دریافت مجوز درصورت مجوزی بودن موضوع

• چگونگی دریافت کارت بازرگانی :


کارت بازرگانی توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران درتهران یا شهرستان ها به نام متقاضیانی که واجد شرایط باشند برای مدت 5 سال حسب درخواست متقاضی صادرمی گردد که درصورت تأیید توسط وزارت بازرگانی معتبر خواهد بود.
از جمله مهم ترین مزایای اخذ کارت بازرگانی عبارت است از :
- ارائه کارت بازرگانی به وزارت بازرگانی و بانک جهت ثبت سفارش و هنگام ترخیص کالا به گمرک ضروری است.
- امکان واردات کالا از مناطق آزاد کشور مانند جزیره کیش، قشم ، بندرچابهار، اروند رود ، بندرانزلی ، ارس
- امکان ثبت نام و علائم تجاری لاتین ( غیرفارسی )
- امکان عضویت در اتاق بازرگانی
- یافتن هویت و شناسنامه کاری
- دسترسی به بازارهای جهانی
- امکان ارتباط با بازرگانان خارجی
- صدور ویزای تجاری
- صدور گواهی مبدا
- بهره مندی از یارانه صادرات
- پرداخت جوایز صادراتی
- حق العمل کار گمرک علاوه بر کارت حق العمل کاری می بایست کارت بازرگانی را نیز داشته باشد.
- کارت بازرگانی شرکت های خارجی نیز برای تایید شدن لازم است به اداره کارت بازرگانی وزارت فرستاده شود.
کارت بازرگانی به هر 2 صورت حقیقی و حقوقی قابل اخذ می باشد.

شرایط صدور کارت بازرگانی به قرار ذیل است :


الف ) اشخاص حقیقی
1- داشتن حداقل 24 سال تمام
2- داشتن محل کسب
3- داشتن حداقل سه سال سابقه کار در امور بازرگانی یا داشتن مدارک تحصیلی در رشته تجارت با ارائه مدرک مثبته که به گواهی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران رسیده باشد.
4- داشتن صلاحیت مالی،اخلاقی و اجتماعی با تایید یکی از بانک های طرف معامله و ارائه برگ عدم سوء پیشینه
5- آشنایی به ضوابط و مقررات گمرکی،پولی،مالی و اداری کشور و مقررات تجارت خارجی
6- دارا بودن سرمایه مناسب با رشته فعالیت و یا داشتن سرمایه و اعتبار بانکی
7- داشتن دفاتر پلمپ شده و ارائه اظهارنامه ثبتی
8- سپردن تعهد در مورد تبعیت از سیاست کلی وزارت بازرگانی و رعایت کامل ضوابطی که در مواقع خاص از طرف دولت و یا وزارت بازرگانی از لحاظ تعیین خط مشی سیاست بازرگانی و ممنوعیت ورود و صدور کالا اعلام گردد.
9- ارائه رسید تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال قبل برای متقاضیان تمدید کارت بازرگانی
10- سپردن تعهد مبنی بر استفاده سالم امور تجاری از کارت بازرگانی

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای  اشخاص حقیقی غیر ایرانی :


1- داشتن کلیه شرایط مقرر فوق الذکر به استثنای برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت
2- داشتن پروانه کار و اقامت معتبر
3- عمل متقابل کشور متبوع آن ها در مورد ایرانیان مقیم آن کشور
نکته : در موارد خاص که صدور کارت بازرگانی بدون توجه به عمل متقابل کشور متبوع متقاضی به تشخیص وزارت بازرگانی ضرورت داشته باشد،وزارت مذکور می تواند مجاز بودن صدور کارت بازرگانی برای این قبیل متقاضیان را بدون رعایت شرط عمل متقابل به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعلام نماید.
ب) اشخاص حقوقی
شرکت ها و اتحادیه ها و سندیکاها و شوراهای صنفی و موسسات تولیدی که در ایران به ثبت رسیده اند و به امور بازرگانی و تجاری خارجی اشتغال دارند با رعایت شرایط ذیل می توانند تقاضای کارت بازرگانی از وزارت بازرگانی در تهران و ادارت کل بازرگانی در شهرستان ها بنمایند.
1- شرکت های متقاضی کارت بازرگانی باید دارای شرایط مندرج در قسمت الف باشند.
تبصره 1- ارائه پروانه کار و اقامت معتبر از مراجع ذیصلاح برای اتباع خارجی.
تبصره 2- تایید صلاحیت مدیران خارجی از طریق سفارتخانه های کشور متبوع
تبصره 3- در صورتی برای مدیران عامل شرکت های خارجی که در ایران به ثبت رسیده اند کارت بازرگانی صادر می شود که متقابلاَ کشور متبوع آنان این حق را برای ایرانیان محفوظ بدارد.
وفق ماده 5 آیین نامه مربوط به صدور کارت بازرگانی، در صورت تشخیص عدم صلاحیت دارنده کارت اعم از حقیقی و حقوقی از تمدید کارت بازرگانی خودداری و در صورت لزوم از ادامه فعالیت آنان نیز جلوگیری خواهد شد.
لازم به توضیح است وفق ماده 6 آیین نامه مذکور، هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی تواند بیش از  یک کارت بازرگانی داشته باشد و اگر بخواهد از شهرستان دیگری تقاضای کارت نماید قبلاَ باید کارت خود را در محلی که کارت صادر شده است باطل نماید.
تبصره 1- در صورتی که متقاضی در شهرستانی باشد که اداره کل بازرگانی در آن شهرستان نباشد مدارک مورد نیاز را راساَ و یا از طریق فرمانداری به نزدیک ترین محل اداره کل بازرگانی ارسال خواهد نمود.
تبصره 2- شرکت های تولیدی که در شهرستان دارای مدیر شعبه مستقل می باشند مدیر شعبه مستقل می تواند درخواست کارت بازرگانی نماید.
اشخاص ذیل نمی توانند کارت بازرگانی دریافت دارند. ( ماده 7 )
الف – اشخاصی که به علت ارتکاب به جنحه جنایت به موجب حکم قطعی از مراجع قضایی از تمام و یا پاره ای از حقوق اجتماعی محروم گردیده اند.
ب- ورشکستگان به تقصیر و تقلب و همچنین ورشکستگان در حال موقت که امور آن تصفیه نشده باشد.
ج- افرادی که مشهور به فساد اخلاق و سوء استفاده باشند.

کارت بازرگانی چیست؟

zohre بازدید : 345 پنجشنبه 07 تير 1397 نظرات ()

کارت بازرگانی مجوزی برای صادرات و واردات کالاها و محصولا مجاز گوناگون است که مرجع صدور آن اتاق بازرگانی است که تقریبا در تمام شهرهای بزرگ ایران وجود دارد و طبق قانون تمامی تجار اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی برای مباردت به صادرات و واردات کالا موظف به دریافت کارت بازرگانی هستند.


چرا کارت بازرگانی بگیریم؟

بر اساس قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده ی آن اعم از شخص حقیقی و حقوقی می تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند و این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد و سرزمین اصلی، حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بر دارد و مطابق قوانین داشتن آن برای واردات و صادرات کالا ضروری است و در ایران تنها بازرگانانی می توانند اقدام به واردات و صادرات نمایند که دارای کارت بازرگانی باشند.

بر این اساس ورود و صدور کالا برای کلیه تجار آزاد نیست و فقط بازرگانانی می توانند مبادرت به ورود و صدور کالا کنند که دارای این کارت باشند و بنابراین چنانچه برای امور تجارتی خود نیاز به واردات و صادرات دارید و یا تمایل دارید تا از مزایا و کاربردهای مهم کارت بازرگانی که در انتهای همین مقاله به آن اشاره می نماییم بهره مند شوید، توصیه می نماییم نسبت به دریافت کارت فوق اقدام نمایید.

کارت بازرگانی برای چه کسانی صادر می شود؟

کارت بازرگانی هم برای اشخاص حقیقی صادر می شود و هم برای اشخاص حقوقی و از این نظر محدودیتی وجود ندارد.

در ادامه شرایط صدور و دریافت این کارت برای اشخاص حقیقی و حقوقی را بررسی می کنیم:

بازرگانانی که تقاضای صدور کارت بازرگانی می نمایند باید طبق فرم های چاپ شده از طرف اتاق بازرگانی اطلاعات مربوط به تجارت خود را به اتاق بازرگانی ارائه نمایند و از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شوند.

صدور کارت بازرگانی برای بازرگانان و شرکت های خارجی منوط به معامله متقابل است.

یعنی در صورتی به بازرگانان خارجی کارت بازرگانی داده می شود که کشور آنها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی بدهند.

صدور کارت بازرگانی موکول به آنست که اصولاَ بازرگان متقاضی، شرکت خود را در دفتر ثبت تجارتی ثبت کرده و دارای دفاتر پلمپ شده تجارتی باشد و عضویت اتاق بازرگانی محل خود را نیز قبول کرده باشد.

در مورد شرکت های تجارتی کارت فوق الذکر به نام مدیر عامل شرکت صادر می شود.

شرایط دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی

1) داشتن حداقل 21 سال تمام
2) داشتن سه سال سابقه فعالیت تجاری یا تولیدی به تایید دو نفر از دارندگان کارت بازرگانی یا ارائه مدارک دانشگاهی یا داشتن   
3) داشتن محل کسب متناسب با رشته فعالیت اعم از ملکی یا استیجاری
4) داشتن برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت دائم برای آقایان
5) داشتن حساب جاری در یکی از شعب بانک های داخلی
6) نداشتن رابطه استخدامی با دستگاه ها و سازمان های دولتی
7) نداشتن محکومیت موثر کیفری

8)عدم ورشکستگی به تقصیر و تقلب

 
شرایط دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی


1اشخاص حقوقی باید دارای کلیه شرایط ذکر شده در بند قبلی باشند به استثناء شرط مربوط به نظام وظیفه
2) مدیران شرکت های تعاونی و شرکت های دولتی و شرکت های موضوع قانون حفاظت صنایع مشمول محدودیت نداشتن رابطه استخدامی با دستگاه ها و سازمان های دولتی نمی باشند.
3) مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ها باید دارای پروانه کار و اقامت معتبر بوده و سابقه ی محکومیت موثر کیفری نداشته باشد.
4) مدیران شرکت های دولتی و شرکت های متعلق به نهادهای انقلابی و شرکت های قانون حفاظت صنایع که حکم مدیریت آنان توسط سازمان های دولتی صادر شده باشد از ارائه گواهی نداشتن محکومیت کیفری معافند.

 
مدت زمان اعتبار کارت بازرگانی چقدر است؟

1) اعتبار آن به مدت ۱ سال می باشد.

2) تمدید آن با ارائه مدارک مربوطه ، به مدت ۱ سال امکان پذیر می باشد.

 
کاربرد های کارت بازرگانی

1) کارت بازرگانی برای ثبت نام و علائم تجاری لاتین کاربرد دارد.

2) به وسیله این کارت می توان اموری مانند واردات و صادرات کلیه کالاهای مجاز در مناطق آزاد و سرزمین اصلی را انجام داد.

3) ثبت سفارشات و ترخیص کالا با داشتن کارت بازرگانی امکان پذیر می باشد.

4) صدور ویزای تجاری و شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی داخلی و خارجی

5) امکان صدور گواهی مبدا

6) عضویت در اتاق بازرگانی

7) ارتباط با تجار خارجی و مبادله اطلاعات تجاری درسطح جهان

8) مبادرت به حق العمل کاری در گمرک

9) ثبت سفارش و ترخیص کالا

پلمپ دفاتر

zohre بازدید : 350 پنجشنبه 07 تير 1397 نظرات ()

پس از ثبت شرکت و یا شروع به اشتغال به تجارت پلمپ دفاتر قانونی یا به عبارتی دیگر پلمپ دفاتر تجاری از ملزومات و وظایف کلیه تجار و شرکت ها است که متاسفانه بعضا دیده شده است که به دلیل عدم آشنایی با این موضوع و عدم رعایت و انجام این وظیفه مهم قانونی، شرکت ها و تجار با مشکلاتی مواجه می شوند که حل این مشکلات و تبعات ناشی از آن زمان، انرژی و هزینه زیادی از ایشان تلف می کند.

لذا از همین جهت در این مقاله سعی کرده ایم شما مخاطبان گرامی را با موضوع پلمپ دفاتر بیشتر آشنا نماییم. 


پلمپ دفاتر قانونی چیست؟

پلمپ دفاتر تجاری یا پلمپ دفاتر قانونی از مهمترین وظایف هر تاجری است که در صورت قصور در اخذ آن یا در نحوه تحریر و نگهداری آن می تواند دارای تبعات و مسئولیت های بعضا سنگینی برای او باشد.

 کلیه تجار اعم از آنکه شخص حقیقی باشند یا شخص حقوقی موظف به پلمپ دفاتر تجاری خود هستند و در ماده 6 قانون تجارت ذکر شده است که هر تاجری به استثنای کسبه جزء مکلف است دفاتر تجاری داشته باشد.

 
چند نوع دفاتر تجاری داریم؟

طبق ماده 6 قانون تجارت 4 نوع دفتر تجاری داریم که شامل موارد ذیل است:

1- دفتر روزنامه

2- دفتر کل

3- دفتر دارایی

4- دفتر کپیه
الف) دفتر روزنامه:

از بین دفاتری که گفتیم مهمترین دفتری که برای پلمپ دفاتر قانونی با آن سر و کار داریم دفتر روزنامه است و هر تاجری باید هر روز کلیه طلب ها، بدهی ها، مبادلات تجارتی و نیز معاملات مربوط به اسناد تجاری شامل خرید، فروش، ضمانت و ظهرنویسی را در آن قید کند.

همچنین می بایست کلیه واردات و صادرات تجاری و نیز مبالغی که برای مخارج شخصی خود برداشت می نماید را نیز در آن قید نماید.
ب) دفتر کل:

جهت پلمپ دفاتر تجاری ، یکی از دفاتری که در سامانه اداره ثبت شرکت ها بصورت پیش فرض در نظر گرفته شده است، دفتر کل است و هر تاجری باید کلیه معامله های خود را حداقل هفته ای یکبار از دفتر روزنامه استخراج کند و با تعیین اینکه مربوط به کدام نوع از معاملاتی است که در طی هفته انجام داده است در صفحه مخصوص به آن در دفتر کل بطور خلاصه قید نماید.
ج) دفتر دارایی:

دفتر دارایی دفتری است که هر تاجری باید هر سال لیست کامل و جامعی از کلیه دارایی های منقول و غیر منقول، بدهی ها و مطالبات سال گذشته خود را به صورت جزء به جزء و ریز و به ترتیب در آن قید کند و آن را امضا نماید و برای انجام این کار، حداکثر تا پانزدهم فروردین سال بعد فرصت دارد.
د) دفتر کپیه:

دفتری است که هر تاجری باید کلیه مخابرات، مراسلات و همچنین کلیه صورت حساب هایی که صادر می نماید را با رعایت ترتیب تاریخ در آن ثبت نماید.

همچنین بر طبق تبصره ماده 10 قانون تجارت، تاجر باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورت حساب های وارده خود را به ترتیب تاریخ ورود آن ها مرتب کند و در لفاف مخصوصی ضبط و نگهداری نماید.

 

البته باید در نظر داشته باشید که در حال حاضر جهت اخذ پلمپ دفاتر قانونی ، از بین موارد گفته شده تنها دفتر روزنامه و دفتر کل وجود دارد و دفتر دارایی و دفتر کپیه بغیر از موارد خاص مرسوم نیستند.

 
چرا باید پلمپ دفاتر قانونی را حتما انجام دهیم؟!

پلمپ دفاتر قانونی یا به عبارت دیگر پلمپ دفاتر تجاری یکی از مهمترین وظایف تجار است که شاید به دلیل اهمیت زیاد همین موضوع است که در اولین ماده های قانون تجارت و همچنین در موادی از قانون مدنی، قانون گذار به این موضوع پرداخته است و یکی از مهمترین موادی که در قانون تجارت در مورد پلمپ دفاتر تجاری با آن مواجه هستیم مواد 14 و 15 قانون تجارت است و در ماده 14 ذکر شده است: دفاتر مذکور در ماده 6 (یعنی دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه) و سایر دفاتری تجار برای امور تجارتی خود بکار می برند در صورتی که مطابق مقررات این قانون مرتب شده باشد بین تجار در امور تجارتی سندیت خواهد داشت و در غیر اینصورت فقط بر علیه صاحب آن معتبر خواهد بود.

همچنین برای ضمانت اجرای عدم انجام پلمپ دفاتر تجاری قانونگذار در ماده 15 ذکر کرده است: تخلف از ماده 6 و ماده 11 مستلزم دویست تا ده هزار ریال جزای نقدی است. این مجازات را محکمه حقوق (دادگاه حقوقی) راسا و بدون تقاضای مدعی العموم (دادستان) می تواند حکم بدهد و اجرای آن مانع اجرای مقررات راجع به تاجر ورشکسته که دفتر مرتب ندارد نخواهد بود.

در واقع از مفهوم این ماده متوجه می شویم که عدم انجام پلمپ دفاتر قانونی یا وجود بی ترتیبی در آن دارای وصف کیفری است.

یکی دیگر از تبعات نداشتن پلمپ دفاتر تجاری برای تجار ، بوجود آمدن مشکلات مالیاتی است.

چرا پلمپ دفاتر قانونی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟!

چرا که در هنگام رسیدگی به پرونده مالیاتی سال مالی تجار اعم از شرکت ها و افراد تاجر، در هنگامی که اختلافی بین مودی مالیاتی و کارشناس اداره مالیات وجود داشته باشد، پلمپ دفاتر تاجر اگر بدرستی و طبق شرایط و ضوابط قانونی تهیه و تنظیم شده باشد؛ سندیت دارد و منجر به حل و فصل اختلاف می شود.

اما اگر تاجر نسبت به پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام ننموده باشد یا در وقت مقتضی آن را انجام نداده باشد، این موضوع می تواند به راحتی منجر به از دست رفتن معافیت های مالیاتی و علی الراس شدن مالیات تاجر برای آن سال مالی خواهد بشود که طبیعتا هیچ تاجری تمایل به این موضوع ندارد.

در خاتمه لازم به ذکر است چنانچه در مورد پلمپ دفاتر  و همچنین مسائل حقوقی و مالیاتی ناشی از انجام یا عدم انجام آن نیاز به توضیح بیشتر یا مشاوره داشتید می توانید با کارشناسان خبره و وکلای مجرب موسسه ما در تماس باشید تا ضمن برخورداری از مشاوره رایگان، بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید

اساسنامه موسسه غیر تجارتی

zohre بازدید : 334 پنجشنبه 07 تير 1397 نظرات ()

ماده ١: نام ونوع موسسه

ماده ٢: موضوع موسسه

ماده ٣: مرکز اصلی موسسه

ماده ٤: سرمایه موسسه

ماده ٥: مدت موسسه: از تاریخ .................. بمدت نامحدود

ماده ٦: تابعیت موسسه : تابعیت ایرانی است .

ماده ٧: هیچ یک از شرکا حقانتقال سهم الشرکه خود را بغیر ندارند مگر با رضایت و موافقت دارندگان سه چهارمسرمایه موسسه که دارای اکثریت عددی نیز باشند و انتقال سهم الشرکه بعمل نخواهد آمدمگر بموجب سند رسمی

ماده ٨: مجمع عمومی عادی موسسه در ظرف مدت چهارماه اول هرسال پس از انقضای سال مالی موسسه تشکیل ولی ممکن است بنابه دعوت هریک از اعضای هیاتمدیره یا شرکا بطور فوق العاده تشکیل گردد.

ماده ٩: دعوت هر یک از جلسات مجامععمومی توسط هر یک از اعضای هیات مدیره مدیرعامل یا شرکا بوسیله دعوتنامه کتبی یادرج آگهی در یکی از جراید کثیرالانتشار بعمل خواهد آمد فاصله دعوت از روز انتشار تاتشکیل جلسه ١٢ روز خواهد بود .

ماده ١٠: در صورتی که کلیه شرکا در هریک ازجلسات مجامع عمومی حضور یابند رعایت ماده ٨ اساسنامه ضرورت نخواهد داشت .

ماده١١: وظایف مجمع عمومی عادی بشرح زیر میباشد: الف - استماع گزارش هیات مدیره درامور مالی و ترازنامه سالیانه موسسه و تصویب آن ب- تصویب پیشنهاد سود قابلتقسیم از طرف هیات مدیره ج - تعیین خط مشی آینده موسسه و تصویب آن د - انتخاب هیات مدیره و در صورت لزوم بازرس

ماده ١٢: وظایف مجمع عمومی فوق العادهبقرار زیر است

الف: تغییر اساسنامه یا الحاق یا حذف یک یا چند مواد اساسنامه


ب: افزایش یاتقلیل سرمایه موسسه


ج : ورود شریک یا شرکا جدید موسسه


ماده١٣: تصمیمات شرکا در مجمع عمومی فوق العاده با موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه کهاکثریت عددی دارند و در مجمع عمومی عادی طبق دستور ماده ١٠٦ قانون تجارت معتبر ولازم الاجرا خواهدبود.


ماده ١٤: هیات مدیره موسسه مرکب از .......... نفر خواهدبود که در مجمع عمومی از بین شرکا و یا از خارج انتخاب می نماید.


ماده ١٥: هیاتمدیره از بین خود یک نفر را به سمت رئیس هیات مدیره و یک نفر را به سمت مدیرعاملانتخاب و همچنین می تواند برای اعضای خود سمتهای دیگری تعیین نماید.


ماده ١٦: .............. نماینده قانونی و تام الاختیار موسسه بوده و می تواند در کلیه امورمداخله و اقدام نماید مخصوصا در موارد زیر:


امور اداری موسسه از هر قبیل انجامتشریفات قانونی حفظ و تنظیم فهرست دارایی موسسه و تنظیم بودجه و تعیین و پرداختحقوق و انجام هزینه ها و رسیدگی به محاسبات پیشنهاد سود قابل تقسیم سالیانه تهیهآیین نامه های داخلی اجرای تصمیمات مجامع عمومی ادای دیون و وصول مطالبات تاسیس شعبواگذاری وقبول نمایندگی انتخاب و انتصاب و استخدام متخصصین و کارمندان و کارگرانعقد هر گونه پیمان با شرکتها و بانکها و ادارات و اشخاص خرید وفروش و اجاره اموالمنقول و غیر منقول و ماشین آلات و بطور کلی وسایل مورد نیاز و همچنین معاملات بنامو حساب موسسه مشارکت با سایر موسسات و شخصیتهای حقوقی و حقیقی استقراض یا رهن یابدون رهن و تحصیل اعتبار و وام دادن و وام گرفتن از بانکها و اشخاص وموسسات وبازکردن حسابجاری و ثابت در بانکها دریافت وجه از حسابهای موسسه صدور ظهرنویسی وپرداخت بروات و اسناد وسفته ها و هزینه ها طرح مرافعات موسسه چه مدعی باشد و چهمدعی علیه در تمام مراحل با تمام اختیارات از جمله رجوع به دادگاههای صالحه بدوی وتجدید نظر و دیوان کشور انتخاب وکیل و وکیل در توکیل دادن اختیارات لازمه بهنامبرده و عزل آن قطع و فصل دعاوی با صلح و سازش اختیارات فوق جنبه محدودیت نداشتهو هر تصمیمی را که هیات مدیره جهت پیشرفت موسسه اتخاذ نماید معتبر می باشد

ماده ١٧: جلسات هیات مدیره با حضوراکثریت اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات هیاتمدیره با اکثریت آرا معتبر است .


ماده ١٨: دارندگان حق امضا در موسسه : دارندگان حق اکضای اوراق واسناد بهادار از قبیل چک سفته برات اسناد تعهدآور وقراردادها را هیات مدیره تعیین می کند .


ماده ١٩- هر یک از اعضای هیات مدیره میتواند تمام یا قسمتی از اختیارات و همچنین حق امضای خود را به هریک از شرکا برای هرمدت که صلاح بداند تفویض نماید و همچنین هیات مدیره می تواند تمام یاقسمتی ازاختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.


ماده ٢٠: سال مالی موسسه از اولفروردین ماه هر سال شروع و به اخر اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد به استثنای سالاول که ابتدای آن از تاریخ تاسیس موسسه است.


ماده ٢١: تقسیم سود: از درآمدموسسه در پایان هر سال مالی هزینه اداری حقوق کارکنان و مدیران استهلاکات مالیاتسایر عوارض دولتی کسر و پس از وضع صدی ده بابت ذخیره قانونی بقیه که سود ویژه استبه نسبت سهم الشرکه بین شرکا تقسیم خواهد شد.


ماده ٢٢ : فوت یا محجوریت هریک ازشرکا باعث انحلال موسسه نخواهد شد و وراث شریک متوفی ویا ولی محجور می توانند بهمشارکت خود ادامه دهند. در غیر این صورت بایستی سهم الشرکه خود را پس از انجامتشریفات قانونی دریافت ویا به شریک دیگر منتقل و از موسسه خارج شوند.


ماده ٢٣ : انحلال : موسسه مطابق ماده ١١٤ قانون تجارت منحل خواهد شد در صورتی که مجمع شرکارای به انحلال موسسه دهد یک نفر از بین شرکا و یا از خارج موسسه به سمت مدیرتصفیهتعیین خواهد شد وظایف مدیرتصفیه طبق قانون تجارت می باشد.


ماده ٢٤: اختلافاتحاصله بین شرکای موسسه از طریق حکمیت و داوری حل وفصل خواهد شد.


ماده ٢٥: درسایر موضوعاتی که در این اساسنامه قید نشده است مطابق مقررات قانون تجارت ایران عملو رفتار خواهدشد.


ماده ٢٦: این اساسنامه در ٢٦ ماده تنظیم و به امضای کلیهموسسین موسسه به اسامی ذیل رسید و تمام مشخصات امضا شد

ثبت شعبه و نمایندگی خارجی

zohre بازدید : 251 پنجشنبه 07 تير 1397 نظرات ()

ثبت شعبه و نمایندگی خارجی در ایران جهت به انحصار درآوردن شرکت خارجی برای مقاصد تجاری آن شرکت در ایران انجام می شود وکلیه امور مبادلاتی و تبلیغاتی شرکت خارجی در ایران را تسهیل می نماید .

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شعبه ونمایندگی خارجی

کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرشعبه و نمایندگی در ایران

گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مدیرشعبه

مدارک ثبتی و هویتی مدیران شرکت خارجی

آخرین مفاصاحساب و ترازنامه مالیاتی شرکت خارجی

ترجمه کلیه مدارک خارجی با تایید سفارت ایران در کشور خارجی

اختیارنامه و وکالت نامه مدیر شعبه

ثبت شرکت دانش بنیان

zohre بازدید : 193 پنجشنبه 07 تير 1397 نظرات ()

شرکت های دانش بنیان شرکت هایی می باشد که با مشارکت دانشگاهها و یا اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور به ثبت می رسد و در جهت رشد و توسعه تحقیقات دانشگاهی و عملیاتی نمودن آن از قبیل اختراعات و اکتشافات نو و ایده های جدید تجاری برای رونق کسب و کارآفرینی در کشور جمهوری اسلامی ایران ایجاد می گردند که در هر قالبی از انواع ثبت شرکت می توانند به ثبت برسند. لازم به ذکر است این نوع شرکت از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران برای رشد و توسعه اقتصاد کشور مورد حمایت می باشد.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت دانش بنیان

کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران و سهامداران

گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مدیران

اساسنامه ویژه شرکت های دانش بنیان

نامه تائیدیه شرکت دانش بنیان خطاب به اداره ثبت شرکت ها

شرایط اساسنامه

ثبت شرکت سهامی عام

zohre بازدید : 246 پنجشنبه 07 تير 1397 نظرات ()

شرکت سهامی شرکتی است که عمدتا جهت پذیرش در بورس اوراق بهادار و سرمایه گذاری عمومی تشکیل می گردد و سرمایه آن به سهام تقسیم شده باشد و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است. شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می شود ولو اینکه موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد.

در شرکت سهامی تعداد مدیران نباید کمتر از سه نفر باشد. شرکت هایی که موسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت از طریق فروش سهام به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی تامین می کنند که اینگونه شرکتها شرکت سهامی عام نامیده می شوند. در شرکتهای سهامی عام عبارت (شرکت سهامی عام) باید قبل از نام شرکت و یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.

در شرکت سهامی عام موسسین باید حداقل بیست درصد سرمایه شرکت را خود تعهد کرده و حداقل 35% مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس نزد یکی از بانک ها سپرده سپس اظهارنامه ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که به امضاء کلیه موسسین رسیده باشد در تهران به اداره ثبت شرکت ها و در شهرستانها به دایره ثبت شرکتها و در نقاطی که دایره ثبت شرکتها وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم و رسید دریافت نمایند.

مرجع ثبت شرکت ها پس از مطالعه اظهارنامه و ضمائم آن و تطبیق مندرجات آن ها با قانون، اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی را صدر خواهد نمود که بعد از صدور توسط موسسین در جراید آگهی گردیده و نیز در بانکی که تعهد سهام نزد آن صورت می گیرد در معرض دید علاقمندان قرار داده شود که جهت پرداخت و دریافت رسید پذیره نویسی مراجعه نمایند تا به ایشان سهام ثبت شرکت تخصیص و شرکت ایجاد گردد.

مزایای شرکت سهامی عام

پذیرش خوب و مورد استقبال سازمانهای دولتی وخصوصی

قابلیت ورود به بورس اوراق بهادار و فرابورس

سرمایه بالا در جهت سرمایه گذاری های سنگین به واسطه وجود سهامداران زیاد

معایب شرکت سهامی عام

پیچیدگی اخذ تصمیمات مجامع به واسطه حضور تعداد بالای سهامداران و کسب اکثریت در نظرات و تصمیمات

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی عام

کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران و سهامداران

کپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین

گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مدیران

شرایط ثبت شرکت

اظهارنامه تاسیس

اعلامیه پذیره نویسی

نامه واریز 35% از 20% تعهدی سرمایه شرکت به بانک مربوطه خطاب به اداره ثبت شرکت های محل

ثبت تغییرات موسسه

zohre بازدید : 362 پنجشنبه 07 تير 1397 نظرات ()

متصدی ثبت تغییرات موسسه اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری می باشد . روند ثبت تغییرات موسسه در اداره ثبت شرکت ها به دوگونه انجام می شود، ثبت تغییرات در موسسات طی تنظیم صورتجلسه و برمبنی متن اساسنامه و قانون تجارت قید شده در اساسنامه موسسات انجام می شود. جهت بهرمندی متقاضیان محترم از اطلاعات تکمیلی در زمینه چگونگی ثبت تغییرات موسسه می توانند با  مشاوران حقوقی و ثبتی به صورت کاملا رایگان در تماس باشند .متصدی ثبت تغییرات موسسه اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری می باشد . ثبت تغییرات در موسسات طی تنظیم صورتجلسه و برمبنی متن اساسنامه و قانون تجارت قید شده در اساسنامه موسسات انجام می شود.

انواع ثبت تغییرات موسسات غیر تجاری

ثبت تغییرات در موسسات غیر تجاری با توجه به اختیارات بدست امده در اساسنامه ، جزء اختیارات مجمع عمومی فوق العاده ویا مجمع عادی به طور فوق العاده و یا مجمع هیئت مدیره است که با تشکیل جلسه وتنظیم صورت جلسه با مجمع متناسب با تغییرات نسبت به ثبت تغییرات موسسه اقدام خواهند نمود . انواع تغییرات در موسسات غیر تجاری به اشکال زیر می باشد:

ثبت تغییرات موسسه

• الحاق به موضوع موسسه

• تغییر آدرس دفتر مرکزی موسسه

• تغییر نام موسسه

• کاهش میزان سرمایه اولیه موسسه

• افزایش میزان سرمایه اولیه موسسه

• تغییر در تعداد اعضای هیئت مدیره

• تغییر سمت اعضای هیئت مدیره

• و  .....

.برای آشنایی بیشتر با پروسه و قوانین تغییرات در موسسات غیر تجاری به توضیح تفصیلی چندی از آن ها می پردازیم:    تغییر موضوع موسسه غیر تجاری جهت تغییر در موضوع موسسه رعایت نکات و مدارک زیر الزامی می باشد: الف- تشکیل مجمع عمومی فوق العاده ب- تنظیم صورت جلسه طی دو نسخه که توسط تمام شرکا به امضا ء رسیده باشد. ج-ثبت سیستمی صورتجلسه در سامانه الکترونیکی ثبت شرکت ها و ارسال صورت جلسه و مدارک به اداره ثبت د-مدارک برای بررسی به کارشناس تعیین شده پس از ثبت در دفتر اندیکاتور ،تحویل داده می شود. ط-کارشناس مربوطه پس از بررسی مدارک چنانچه نقص وجود نداشته باشد ، آگهی لازم را صادر و بعد از امضای رئیس اداره، تایپ می شود. ع-شرکاء شرکت ویا نماینده یا وکیل آنها به منظور پرداخت حق الثبت به قسمت حسابداری مراجعه می کند  و بعد از پرداخت و گرفتن رسید مجددا به بخش ثبت شرکت ها مراجعه می کنند و مسئول ثبت در دفتر ثبت از متقاضی با امضای زیردفتر ثبت را گواهی می کند. ه-آگهی تاسیس توسط مسئول مرتبط امضاء و مهر می شود و بعد از پرداخت حق نشر در دفتر آگهی تحویل داده می شود.


تغییر نام موسسه غیر تجاری

جهت تغییر نام موسسه غیر تجاری مراحل و مدارک زیر الزامی می باشد: الف-تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه طی دو نسخه با امضاء تمام شرکاء حاضر در جلسه .ب-ثبت سیستمی صورتجلسه تنظیم شده و ارسال مدارک- صورت جلسه به قسمت پذیرش اداره ثبت شرکت ها تحویل داده می شود. د- مراجعه به قسمت تعیین نام اداره ثبت شرکت ها اخذ و تایید نام جدید ط-کارشناس مربوطه پس از بررسی مدارک چنانچه نقص وجود نداشته باشد ، آگهی لازم را صادر و بعد از امضای رئیس اداره، تایپ می شود. ع-شرکاء شرکت ویا نماینده یا وکیل آنها به منظور پرداخت حق الثبت به قسمت حسابداری مراجعه می کند و بعد از پرداخت و گرفتن رسید مجددا به بخش ثبت شرکت ها مراجعه می کنند و مسئول ثبت در دفتر ثبت از متقاضی با امضای زیردفتر ثبت را گواهی می کند.ه-آگهی تاسیس توسط مسئول مرتبط امضاء و مهر می شود و بعد از پرداخت حق نشر در دفتر آگهی تحویل داده می شود.
تغییر محل موسسه غیر تجاری

جهت تغییر محل موسسه غیر تجاری مراحل و مدارک زیر الزمی می باشد: الف-تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه طی 2 نسخه با امضاء تمام شرکاء حاضر در جلسه. ب-ثبت سیستمی صورتجلسه تنظیم شده و ارسال مدارک ج -صورت جلسه به قسمت پذیرش اداره ثبت شرکت ها تحویل داده می شود. د-کارشناس مربوطه پس از بررسی مدارک چنانچه نقص وجود نداشته باشد ، آگهی لازم را صادر و بعد از امضای رئیس اداره، تایپ می شود. ط-شرکاء شرکت ویا نماینده یا وکیل آنها به منظور پرداخت حق الثبت به قسمت حسابداری مراجعه می کند و بعد از پرداخت و گرفتن رسید مجددا به بخش ثبت شرکت ها مراجعه می کنند و مسئول ثبت در دفتر ثبت از متقاضی با امضای زیردفتر ثبت را گواهی می کند. ع-آگهی تاسیس توسط مسئول مرتبط امضاء و مهر می شود و بعد از پرداخت حق نشر در دفتر آگهی تحویل داده می شود.

کاهش سرمایه  و خروج شریک

شرکاء می توانند نسبت به کاهش سرمایه و همچنین دریافت تمام سرمایه خود از موسسه خارج شوند. جهت  ثبت صورتجلسه کاهش سرمایه و خروج شریک در موسسه غیر تجاری مدارک و مراحل زیر الزامی می باشد: الف-تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه درطی دو نسخه با امضاء تمام شرکاء حاضر در جلسه. ب-طی مراحل مذکور در بندفوق ج- در صورت نداشتن وکیل حضور اشخاصی که سهم الشرکه آنان کاهش یافته و یا از موسسه خارج شده اند در اداره ثبت شرکتها جهت امضاء زیر دفاتر ثبت ضروری می باشد. د- در صورت نداشتن وکیلدیگر شرکاء که سهم الشرکه آنان تغییری نکرده است می توانند به یکی از شرکاء وکالت دهند یا خود در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری جهت امضای زیر ثبت حضور یابند.


افزایش سرمایه و ورود شریک جدید

جهت افزایش سزمایه و ورود شریک جدید شرکاء می توانند با تشکیل مجمع فوق العاده نسبت به افزایش سرمایه و ورود شریک جدید اقدام کنند و جهت افزایش سرمایه و ورود شریک جدید در موسسه غیر تجاری مدارک و مراحل زیر الزامی می باشد: الف-تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه طی دو نسخه با امضاء تمام شرکاء حاضر در جلسه. ب-ثبت سیستمی صورتجلسه تنظیم شده و ارسال مدارک ج- صورت جلسه به قسمت پذیرش اداره ثبت شرکت ها تحویل داده می شود. د-کارشناس مربوطه پس از بررسی مدارک چنانچه نقص وجود نداشته باشد ، آگهی لازم را صادر و بعد از امضای رئیس اداره، تایپ می شود. ط-شرکاء شرکت ویا نماینده یا وکیل آنها به منظور پرداخت حق الثبت به قسمت حسابداری مراجعه می کند و بعد از پرداخت و گرفتن رسید مجددا به بخش ثبت شرکت ها مراجعه می کنند و مسئول ثبت در دفتر ثبت از متقاضی با امضای زیردفتر ثبت را گواهی می کند. ع-آگهی تاسیس توسط مسئول مرتبط امضاء و مهر می شود و بعد از پرداخت حق نشر در دفتر آگهی تحویل داده می شود.

تغييرات شرکت سهامی خاص

zohre بازدید : 163 پنجشنبه 07 تير 1397 نظرات ()

شرکت‌ها متشکل از دو نهاد تصمیم گیرنده و اداره کننده هستند:

1-مجمع عمومی فوق العاده، مجمع عمومی عادی

2- جلسه هیأت مدیره تغییرات در شرکت سهامی خاص

با عنایت به نوع تغییر در حیطه مسئولیت هریک از این نهاد ها می باشد.

• مجمع عمومی فوق العاده : ایجاد تغییردر نام شرکت، تغییر محل و مکان،تغییر در متن اساسنامه، الحاق به موضوع فعالیت  و تغییر در موضوع شرکت، ورود و خروج  سهامداران ، ادغام و انحلال شرکت در حوزه  صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد.

• مجمع عمومی عادی :تنظیم صورت حسابها و بیلان مالی و مالیاتی و انتخاب  و انتصاب اعضای هیات مدیره در صلاحیت مجمع عمومی عادی شرکت است .    جلسه هیات مدیره: اعمال هر گونه تغییر در تعداد یا سمت اعضای هیأت مدیره، انتخاب و تغییر مدیر عامل و تعیین صاحبان امضای شرکت درصلاحیت جلسات هیأت مدیره است .

برای اعمال هرگونه تغییر در شرکت سهامی خاص لازم است صورتجلسه تنظیم شده برای تغییرات مربوط به همراه روزنامه  رسمی تأسیس و روزنامه آخرین تغییرات شرکت به انضمام فتوکپی کارت ملی کلیه اعضای شرکت به اداره ثبت شرکتها تسلیم گردد.برای انجام برخی از این تغییرات لازم است به طورهمزمان دو یا چند صورتجلسه‌‎ که مکمل یکدیگر هستند تنظیم گردد. به عنوان مثال هنگام خروج سهامدار شرکتی که از 3 نفر اعضا تشکیل شده است ، ابتدا باید عضو جدیدی وارد شود تا تعداد نفرات شرکت از حد  نصاب قانونی کمتر نشود. بنابراین ابتدا صورتجلسه ورود عضو جدید تنظیم و ثبت شده و سپس صورتجلسه خروج تنظیم و ثبت می گردد.

در شرکت سهامی خاص می توان تغییرات ذیل را با توجه به اساسنامه آن انجام داد که عبارتند از:

•-تغییر اسم  شرکت

•تغییر موضوع فعالیت  شرکت

• تغییر مکان شرکت

• نقل و انتقال سهام (در صورتی که طبق اساسنامه بر عهده هیات مدیره باشد)

• نقل و انتقال سهام (در صورتی که  طبق اساسنامه بر عهده مجمع عمومی فوق العاده باشد)

• برگزاری  مجمع عمومی عادی سالانه

• انجام انتخابات داخلی هیات مدیره

تغییرات شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص که در ذیل به  هر یک از موارد فوق  جداگانه خواهیم  پرداخت :

1- تغییر نام شرکت سهامی خاص و مدارک مورد نیازبرای تغییر نام شرکت سهامی خاص مدارک ذیل لازم است: الف-قبل از  امضا صورت جلسه تغییر نام، متقاضی باید  برای پرداخت حق الثبت نام  اقدام  کرده و سپس به واحد تعیین نام در اداره ثبت شرکتها ، جهت اخذ و ثبت ، اسم جدید  برای شرکت  مراجعه نماید.ب-تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده و تدوین  صورت جلسه آن  به همراه امضاء هیات رئیسه در ذیل آن ج-رعایت   ملزومات اداری دعوت بر اساس قانون تجارت و اساسنامه شرکتد-بعد از تنظیم صورت جلسه ، اصل صورت جلسه و  فهرست سهامداران حاضر در جلسه که صورتجلسه را امضاء  نموده اند ، فیش بانکی واریز مبلغ  حق الثبت جهت تغییر نام و اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت از مجمع و مجوز اخذ شده  به ثبت شرکتها  ارائه خواهد شد ، و بعد از تحویل کلیه  مدارک و قبول و تائید نام جدید ، به وسیله مسئول تعیین نام اداره ثبت شرکتها تغییر نام میسر خواهد بود.

2-تغییر موضوع شرکت سهامی خاص: برای تغییر موضوع شرکت سهامی باید مراحلی را طی و شرایطی را فراهم نمود که عبارتند از :الف- برگزاری جلسه  مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه  مشعر بر امضاء هیات رئیسه ب-اخذ مجوز  برای موضوع جدید اعلامی در صورت نیاز( بنا بر نظر کارشناس)ج-پس  از تدوین  صورت جلسه اصل صورت جلسه و اسامی سهامداران حاضر در جلسه که به صورتجلسه را امضا نموده اند ، و اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت از مجمع و مجوز اخذ شده جهت موضوع جدید به اداره ثبت شرکتها  تحویل داده خواهد شد.

3-تغییر مکان شرکت سهامی :مراحل و مدارک مورد نیاز جهت تغییرآدرس شرکت سهامی:الف-برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه به همراه  امضاء هیات رئیسه ب-رعایت تشریفات  اداری دعوت بر اساس قانون تجارت و اساسنامه شرکت . قابل ذکراست هر گاه وفق اساسنامه هیات مدیره شرکت درتغییر مکان شرکت مخیر باشد ، قادر است  با تنظیم صورت جلسه نسبت به ثبت تغییر محل شرکت اقدام نماید . و هرگاه تغییر محل شرکت از یک شهرستان به شهرستان دیگر باشد، ( تغییر شماره ثبتی نیاز باشد ) باید پرونده شرکت به شهرستان مربوطه با تقاضای  هیات مدیره به همراه  تصویب و تنظیم صورت جلسه ارسال گردد.

4-نقل و انتقال سهام ،در صورتی که در اساسنامه این امر بر عهده هیات مدیره باشد.مراحل و مدارک لازم  جهت نقل و انتقال سهام در این روش به شرح ذیل است : الف- تشکیل جلسه هیات مدیره با عنایت به  مفاد اساسنامه در خصوص حد نصاب اکثریت اعضاءب- تدوین  صورت جلسه که امضاء اعضای هیات مدیره و امضای خریداران و فروشندگان در ذیل آن درج شده باشد.ج- رونوشت از  شناسنامه صاحبان سهام  جدید الورود. د-اخذ برگ مفاصا حساب و گواهی انتقال سهم از اداره دارایی . ط-لیست اسامی  صاحبان جدید و پیشین سهام .

5-  نقل و انتقال سهام ،در صورتی که  در اساسنامه این مهم  بر عهده مجمع عمومی فوق العاده  گذاشته شده باشد.مراحل و مدارک مورد نیاز جهت نقل و انتقال سهام  در این شرایط عبارتند از :الف-برگزاری  مجمع عمومی فوق العاده  بدین منظور و تنظیم صورت جلسه که به امضای هیات رئیسه و خریدار و فرشنده سهام رسیده باشد.ب-فتوکپی از مدارک احراز هویت سهامدار یا سهامداران جدید.ج- اخذ گواهی تقل و انتقال سهام از سازمان امور مالیاتی کشور.( گواهی مفاصا حساب)د-فهرست اسامی سهامداران  قبل و بعد از نقل و انتقال فهرست جداگانه ای از  صاحبان سهام پس از انجام  نقل و انتقال. در تنظیم فهرست سهامداران قبل و بعد از نقل و انتقال باید تاریخ  برگزاری جلسه ، نام و نام خانوادگی سهامداران و تعداد سهام  منتقل شده  درج گردیده و به امضای همگی آنها رسیده باشد.

تغییرات شرکت با مسئولیت محدود

zohre بازدید : 160 پنجشنبه 07 تير 1397 نظرات ()

شرکت با مسئولیت محدود نیز پس از ثبت مثل هر شرکت دیگری ممکن است نیاز به تغییرات داشته باشد . برای ثبت تغییرات شرکت با مسئولیت محدود ، تنظیم صورجلسه الزامی است این صورتجلسه به امضای شرکا رسیده ، با مهر اداره ثبت شرکت ها و ثبت آگهی در روزنامه رسمی قانونی می گردد. اعضای شرکت با مسئولیت محدود پس از برگزاری مجامع عمومی و فوق العاده به منظور اتخاذ تصمیم دررابطه با ثبت تغییرات شرکت با مسئولیت محدود   یک ماه فرصت دارند تا نسبت به تدوین و تنظیم صورتجلسه و ارائه آن به مرجع ثبت شرکت ها  و موسسات غیر تجاری با مدارک لازم  اقدام نمایند.

مدارک لازم جهت ثبت تغییرات در شرکت با مسئولیت محدود

• کلیه اوراق ثبتی شرکت

• روزنامه رسمی تاسیس

• روزنامه رسمی آخرین تغییرات در صورت وجود

• صورتجلسات تنظیمی با امضا شرکا

نکته : چنانچه شرکای شرکت با مسئولیت محدود بیش از 12 تن باشند وجود هیات نظار در جلسات مجامع و امضا آنها ذیل صفحت صورتجلسه الزامی است.

انواع تغییرات در شرکت با مسئولیت محدود

موسسین  شرکت با مسئولیت محدود می توانند  در چارچوب اختیارات اساسنامه شرکت و با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده نسبت به تغییرات ذیل  مبادرت ورزند که عبارتند  از : 1-تغییر آدرس شرکت 2-تغییر اسم  شرکت 3-تغییر موضوع شرکت و یا افزودن  مواردی به موضوع شرکت 4-نقل و انتقال سهم الشرکه شرکاء 5-افزایش سرمایه شرکت با ورود شریک یا شرکاء جدید 6-افزایش سرمایه شرکت بدون ورود شریک یا شرکاء جدید 7-کاهش سرمایه شرکت بدون خروج شریک 8-کاهش سرمایه شرکت با خروج شریک 9-تغییرات و اصلاح مفاد اساسنامه.

تعداد صفحات : 14

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 135
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 32
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 248
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 438
  • بازدید ماه : 6,474
  • بازدید سال : 15,324
  • بازدید کلی : 59,168