loading...

ثبت شرکت - ثبت شرکت خاص - مشاوره ثبت شرکت

در قالب شرکت تضامنی چه فعالیت هایی می توان کرد؟

zohre بازدید : 133 سه شنبه 22 مهر 1399 نظرات ()




در ماده 118 قانون تجارت شرکت تضامنی اینگونه تعریف شده است:
شرکت تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوص برای امور تجاری بین دو نفر یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود و اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد .هر یک از شرکا حتی از محل اموال شخصی مسئول پرداخت تمام قروض هستند .

بنا بر قوانین تجارت در صورتی که نام برخی مالکان در نام شرکت آمده باشد شرکت تضامنی محسوب می شود.
این نوع شرکت را می توان از قدیمی ترین انواع شرکت در دنیا دانست، چراکه از گذشته های بسیار دور تجار اروپایی با قوانینی نزدیک به قوانین این نوع شرکت فعالیت اقتصادی و تجاری می کرده اند. در حال حاضر نیز ثبت شرکت تضامنی در بسیاری از کشورهای دنیا متداول است. در قوانین ایران نیز شرکت تضامنی معتبرترین و مستحکم ترین قالب قابل ثبت می باشد.

اعتبار شرکت های تضامنی به دلیل نوع مسئولیت شرکاء در این شرکت می باشد (مسئوایت تضامنی شرکا). این بدین معناست که هرگاه شرکت دچار مشکلات و یا ورشکستی شود و دارایی های شرکت برای پرداخت دیون طلب کاران کافی نباشد، طلبکاران می توانند برای وصول طلب خود به هر یک از شرکاء ضامن مراجعه نموده و طلب خود را حتی از محل اموال شخصی آنان درخواست نمایند.

بنا بر ماده 123 قانون تجارت؛ در چنین شرکتی و با توجه به مسئولیت شرکاء ،سهم الشرکه قابل انتقال به غیر نمی باشد مگر با رضایت کلیه شرکاء.
در رابطه با نام گذاری شرکت تضامنی نیز ماده 117 قانون تجارت چنین اشاره نموده است: در نام گذاری شرکت های تضامنی استفاده از عبارت شرکت تضامنی به همراه نام یکی از شرکاء الزامی می باشد. معمولا در اسامی این شرکت ها از واژگانی مانند "برادران" ، "شرکاء" و... استفاده می گردد.

چنانچه اشاره گردید شرکت های تضامنی در بازار از اعتبار ویژه ای برخوردار هستند. حال باید دید این نوع شرکت برای فعالیت در چه موضوعاتی مناسب می باشد:
در پاسخ این پرسش می بایست اشاره نمود که شرکت های تضامنی برای انجام امور تجاری تشکیل می گردند .

به عبارتی شرکت تضامنی یک شرکت تجاری است، هم از نظر شکلی و هم از نظر موضوعی. لذا، شرکت تضامنی را برای امور غیرتجاری نمی توان تشکیل داد.
بنا بر ماده یک قانون تجارت نیز تاجر کسی است که شغل معمول خود را معاملات تجاری قرار دهد بنابر این هر شخصیت حقیقی و حقوقی می تواند تاجر باشد.
شرکت تضامنی می توانند در تمامی این موضوعات فعالیت نماید:

1- تصدی امور حمل و نقل اعم از مسیرهای خشکی یا دریایی ، هوایی ، زمینی
2-عملیات دلالی یا حق العمل کاری
3-تسهیل معاملات ملکی یا پیدا کردن خدمه و یا تهیه و رسانیدن ملزومات وغیره
4- تصدی به هر قسم نمایشگاه های عمومی .
5- عملیات صرافی و بانکی
6- معاملات برواتی اعم از اینکه بین تاجر یا غیر تاجر باشد
7- عملیات بیمه دریایی یا غیر دریایی
8- کشتی سازی و خرید فروش کشتی و کشتی رانی داخلی یا خارجی و معاملات راجعه به انها
9- تأسیس و بکار انداختن هر قسم کارخانه مشروط بر اینکه برای رفع حوایج شخصی نباشد .
10-امور تجاری خاص شرکت های تضامنی .
البته با توجه به ماهیت شرکت های تضامنی و میزان مسئولیت شرکاء در این نوع شرکت، در شرکت های تضامنی برای انتخاب موضوع فعالیت تنها سرمایه مد نظر نمی باشد بلکه تخصص، تجربه و قدرت اداره شرکت برای هر یک از شرکاء حائز اهمیت می باشد تا شرکت دچار خسارت احتمالی نگردد.

ثبت شرکتی

zohre بازدید : 179 چهارشنبه 09 مهر 1399 نظرات ()

ثبت مسئولیت محدود

zohre بازدید : 123 چهارشنبه 09 مهر 1399 نظرات ()

اظهارنامه پلمپ دفاتر چیست و چگونه باید تنظیم شود؟

zohre بازدید : 137 سه شنبه 08 مهر 1399 نظرات ()




یکی از اقدامات مهم پس از ثبت شرکت، ارائه اظهارنامه پلمپ دفاتر می باشد. این دفاتر در واقع به دلیل اینکه تمامی صفحات آن در اداره مالیات و ثبت شرکت ها پلمپ می شود، به این نام مشهور شده اند.
در این مطلب تلاش شده است تا مطالب مفیدی در رابطه با تعریف ماهیت اظهارنامه پلمپ دفاتر و چگونگی تنظیم آن ارائه گردد، لطفا با ما همراه باشید:

این دفاتر عبارتند از 1- دفتر روزنامه 2- دفتر کل 3- دفتر دارائی 4- دفتر کپیه و موجب ماده 6 ق.ت تمامی تجار به استثناء کسبه جزء موظف به ثبت پلمپ این دفاتر می باشند.
دفاتر پلمپ به دو صورت دفتر کل و روزنامه و در انواع 50، 100 و 150 برگ موجود است.
تمامی شرکت ها موظف هستند که در این دفاتر کارکرد مالی شرکت را وارد نمایند و در صورتی که از این امر سرباز زنند به اصطلاح علی الراس خواهند شد.

توجه داشته باشید که برخلاف تصور عموم حتی شرکت هایی که کارکرد مالی و فعالیت نیز ندارند از این قاعده مستثنی نیستند و می بایست این دفاتر را به صورت خالی و یا سفید به مراجع ذی ربط تحویل نمایند.
در واقع نه تنها شرکت ها بلکه بسیاری از دیگر فعالین اقتصادی مشمول عملیات پلمپ دفاتر تجاری هستند:

    کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب وکار (گروه اول موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م) اشخاصی که مجموع فروش آنها و یا ۱۰ برابر درآمد آنها طبق برگ قطعی مالیات از سال ۹۱ به بعد بیش از ۳ ملیارد تومان بوده است و در مورد اشخاص حقیقی دارای کسب و کار که خدمات ارائه می دهند مثل وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری و پزشکان ۱.۵ میلیارد تومان بیشر باشد.
    تشکل های قانونی مثل (انجمن ها، احزاب، اتحادیه های صنفی)

اشخاص ذیل نیز فارغ از حجم فعالیت جزء مؤدیان گروه اول آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م محسوب می شوند.

    دارندگان کارت بازرگانی (واردکنندگان و صادرکنندگان)؛
    صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذیربط
    صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر؛
    صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، کلنیک های تخصصی
    صاحبان مشاغل صرافی؛
    فروشگاه های زنجیره ایی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذیربط

اهمیت این دفاتر به این دلیل است که در واقع این اسناد یکی از مبناهای سازمان دارایی کل کشور جهت رسیدگی مالیاتی مودیان و تعیین مالیات مجموعه می‌باشد.
همچنین توجه داشته باشید که در دفاتر قانونی نوع نگارش اطلاعات مالی نیز حائز اهمیت است.

در ادامه این مطلب جهت آشنایی بیشتر با چگونگی تنظیم اظهارنامه پلمپ دفاتر به بررسی ماهیت دفتر روزنامه و دفتر کل خواهیم پرداخت:

دفتر روزنامه :
در واقع سندی است که در آن ریز هزینه ها و سود و زیان به صورت روزانه وارد می گردد.

دفتر کل :
دفتر کل نیز دفتری می باشد که در آن ریز هزینه ها ی دفتر روزنامه به صورت هفتگی وارد می گردد.
تمامی افراد موظف هستند هر ساله پیش از شروع سال مالی جدید اقدام به دریافت دفاتر پلمپ نمایند.
نحوه ارائه اظهارنامه پلمپ دفاتر:

جهت انجام این کار متقاضیان می بایست با مراجعه به سامانه https://irsherkat.ssaa.ir درخواست خود و اظهارنامه پلمپ دفاتر را در سامانه ثبت نمایند. پس از ورود به سایت اداره ثبت، می بایست گزینه اظهارنامه پلمپ دفاتر انتخاب گردد و در صفحه مورد نظر مشخصات کامل شرکت ازجمله تابعیت و شناسه و آدرس ثبت شود . پس از ثبت اطلاعات درخواست شده نیز فیش ثبت اظهارنامه پلمپ دفاتر به متقاضیان داده می‌شود.
آدرس درخواست شده در این سامانه را به درستی وارد نمایید چراکه مدارک مورد نیاز شما به این آدرس ارسال خواهد شد.

توجه داشته باشید که بطور کلی در تکمیل این اطلاعات دقت کافی را مبذول دارید چراکه در صورت بروز اشتباه امکان اصلاح آن وجود ندارد و در صورت ارسال اظهارنامه اشتباه شرکت با مشکل روبرو می شود و مشمول جریمه مالیاتی می گردد.

پس از انجام مراحل اینترنتی ارسال درخواست می بایست نسبت به ارسال مدارک از طریق پس اقدام نمایید. پس از ارسال مدارک می توانید از طریق سامانه ارائه درخواست وضعیت تقاضای خود را بررسی و مشاهده نمایید .
مدارک مورد نیاز پلمپ دفاتر برای افراد حقوقی (شرکت ها) که می بایست توسط پست ارسال گردد عبارتند از:

    اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت
    تصویر کارت ملی متقاضی پلمپ دفاتر
    تصویر پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی

پس از انجام تمامی این مراحل یکی دیگر از مواردی که می بایست شرکت ها به توجه داشته باشند الزام نگهداری دفاتر پلمپ تجاری می باشد، هر شرکتی موظف است، این دفاتر را تا ده سال در محل شرکت و جزء اسناد شرکت نگهداری نماید.

در رابطه با شرکت هایی که بنا به هر دلیلی منحل می شوند، نیز دفاتر مربوط می بایست با نظر مدیر ثبت‌ اسناد در محل معینی از تاریخ ختم تصفیه تا ده سال محفوظ بماند.

پس از ارسال مدارک و درج شماره رسید پستی در قسمت درخواست پی گیری در این سامانه، درخواست متقاضیان و مدارک ارسال شده توسط کارشناسان این مرکز بررسی می گردد و درصورتی که مغایرت و یا هرگونه مشکل در مدارک ارسالی با اطلاعات موجود وجود نداشته باشد، صحت اطلاعات تایید شده و اجازه پرداخت وجه دفاتر و پلمپ آنها را می دهند و در ادامه متقاضی مجددا می تواند با مراجعه به سایت وجه تعیین شده را به صورت اینترنتی پرداخت نماید.

تعداد صفحات : 14

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 135
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 56
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 211
  • بازدید ماه : 3,260
  • بازدید سال : 45,058
  • بازدید کلی : 88,902